PUNCIÓ SECA

Què és i per què serveix?

La punció seca és una tècnica semi-invasiva on es fan servir agulles d’acupuntura fines.

Consisteix em localitzar el punt gallet actiu, buscant la pressió o contracció d’aquest i introduir l’agulla directament sobre el punt.

El seu objectiu és reduir/eliminar el dolor múscul-esquelètic, els processos inflamatoris i les contractures en els diferents punts gallets miofascials localitzats per tot el cos.

Els punts gallet es troben a l’interior de bandes tenses musculars (contractures) que es perceben com a cordons tensos a l’interior del múscul.

Tipus de punció seca:

1.- Punció seca superficial o Tècnica Baldry: on l’agulla s’introdueix un màxim d’1cm on es deixa uns minuts (superficialment) i fa desaparèixer la sensibilitat local. No s’arriba a estimular el múscul.

2.- Punció seca profunda: on l’agulla s’introdueix fins al punt gallet, indicada per eliminar nusos de contracció. Es treballa intramuscularment , buscant respostes d’espasme local. El que fa és eliminar plaques motores disfuncionals per tant que es tornin a regenerar de manera sana. És més dolorosa però més efectiva.

Sempre cal fer un bon tractament post punció, fent una bona hemostàsia, aplicant fred, estirant la musculatura tractada i fent amassament local. També cal fer moviments actius lliures en tot el recorregut articular per activar la musculatura treballada i els seus antagonistes.

Contraindicacions:

• Pacients amb fòbia a les agulles (belonefòbia)
  • Pacients que no puguin atorgar el seu consentiment
  • Problema mèdic agut o zona amb limfedema
  • Pacients amb diabetis, embaràs, malalties vasculars i immunitàries, patologies amb tendència hemorràgica, problemes de coagulació, hipotiroïdisme no controlat, persones amb implants mamaris o pròtesis, pacients fràgils i amb tendència a l’epilèpsia. Nens (caldria el consentiment dels pares).

A tenir en compte:

Abans de realitzar el tractament, el pacient estarà informat dels riscos que existeixen i que s’eviten amb una bona praxi i formació del fisioterapeuta. Aquestes informacions constaran en el consentiment informat que haurà de signar, tant ell com el fisioterapeuta.

Després del tractament pot aparèixer un dolor local, normal i controlat (semblant a tiretes) que pot anar d’hores fins a uns dies.

La punció seca permet obtenir millors resultats en un període més curt de temps i és molt eficaç en el tractament d’algunes lesions molt concretes, fent el procés de recuperació més actiu, ràpid i funcional.